Alle indlæg af Splesi

Bønnerup havn

Bønnerup strand

2013-11-17 12.05.45I dag var vi på søndagstur i det gode vejr til Bønnerup strand. Vi havde hørt, at der skulle være en rigtig god fiskehandler på havnen, som vi var blevet opfordret til flere gange, at tage ud og besøge. Vores genboer har flere gange købt en del fisk der ude. Butikken hedder Fiskebutikken Møllefisk.

2013-11-17 11.54.20Der opstod dog et lille problem, da vi kom der ud. Man kunne meget mod forventning ikke betale med Dankort, og der er ikke nogle banker i Bønnerup, og hæveautomater har jeg heller aldrig set i byen. Men heldigvis, havde fiskebutikken en aftale, med en anden butik, Ny form, et par hundrede meter nede af vejen, hvor man kunne hæve kontanter, så vi

2013-11-17 12.04.41 kunne få købt noget fisk.

Med kontanter i hånden gik vi tilbage til fiskehandleren. Butikken var noget anderledes, end det jeg havde forventet. Det mindede mere om noget lager salg, hvor fiskene stod i kasser, i stedet for at ligge fint anrettet i en delikatesse køledisk. Men der var til gengæld alt muligt at vælge i mellem, af både 2013-11-17 13.01.01hele fisk og fileter både fersk og røget. Der var også en del færdiglavet fiske ting som f.eks. fiskefrikadeller, stegte fiskefileter forskellige fiske og skaldyrs salater osv. Vi skulle have lidt til frokost, så vi fik købt de ting som ses på billedet til højre. Det var fiskefrikadeller, krabbesalat, røget makrel filet og et stykke røget Smørfisk.  Det var alt sammen 2013-11-17 12.07.49store stykker/portioner, så prisen på 105,00 kr. var meget rimelig, eller måske ligefrem billig.

Efter indkøbet gik vi en lille tur på havnen i det gode vejr. Der var en del andre mennesker på havnen, og det virkede som om, at langt hovedparten af alle, var kommet for at købe 2013-11-17 12.05.33fisk. Men selv på sådan en fin solbeskinnet efterårsdag, er der vel heller ikke så meget andet at lave i Bønnerup. Det skulle da lige være en gåtur ved stranden, som man kunne få næsten helt for sig selv, i modsætning til om sommeren, hvor der er turister over alt, på de gode sommerdage. 2013-11-17 12.10.16
Her til venstre er et billede udover industri havnen, med nogle af de fiskekuttere som ikke var ude på havet. Ude langs de fire vindmøller er der en mole, som fører ud til indsejlingen til havnen. Man kan færdes på molen både til 2013-11-17 12.23.20fods og i bil. Dog kan man ikke komme helt ud til indsejlingen i bil.

På vej hjem, kom vi forbi Meilgaard Slotkro og Meilgaard Gods. Jeg er ikke helt klar over, om Slotskroen havde åben, eller om den nogensinde har åben, for det så noget lukket ud. Men det må vi undersøge en anden dag, for vi var ved at være sultne, og skulle hjem og smage på de indkøbte fiske ting. De smagte helt som forventet rigtig godt, dog var jeg ikke så begejstret for, at der var ben i den røgede makrel filet. Men sådan er det jo med fisk :-)

Grov boller

Grov bollerI dag var der brødmangel her i huset, så min kone lavede disse gode grovboller i løbet af eftermiddagen.

Bollerne er lavet af grov mel, efter en hjemmelavet opskrift. Opskriften kan jeg måske lokke ud af hende senere, så den kan blive skrevet ind her i bloggen, så i også kan få glæde af den.

2013-11-10 16.58.21Her er så et billede fra da jeg skulle til at have en smagsprøve. og her kan man også fornemme strukturren i bollerne. Der er både luftige og fyldige på samme tid, så de giver en god mætheds fornemmelse.

Men  for at give den endelige dom over smag osv., så skulle der også lidt pålæg på, og så var det tid til at smage på dem.

Bolle med pålægDe smager som de ser ud, Fantastisk!

Velbekomme.

• 1 æg.
  • 200 gram rugmel.
  • 800 gram hvedemel.
  • Havregrød lavet af 2 dl. havregryn, 1 dl. rugkerner og 6 dl. vand. (3 minutter i mikrobølgeovnen).

Fremgangsmåde:

• Opløs gæren i lunken vand.
  • Tilsæt salt, sukker, olie og æg.
  • Tilsæt rugmel, 600 gram hvedemel og havregrød.
  • Æltes 5 minutter i en røremaskine.
  • Sættes til hævning en time.
  • Tilsæt det resterende hvedemel til den hævede dej.
  • Ældes 5 minutter i røremaskine.
  • Dejen formes til 30 boller.
  • Lad bollerne hæve på bagepladen i 20 minutter.
  • Bollerne pensles med æg.
  • Bages ved 200 grader i 17 minutter.
Jupiter

Justering af teleskop samt planet billeder

2013-11-07 16.52.44Her er lige en kort fortælling om mit stjernekikkert projekt. Min nyest teleskop ses på billedet til højre. Det er en Celestron C11. C11 refererer til den indvendige diameter på teleskopet som er 11 tommer. Vægten af teleskopet og monteringen (motorstyringen) som ses på billedet er ca. 50 kg.

Jeg har også to andre teleskoper, en stor på 30 cm. i diameter og 150 cm. lang, og en lille på 15 cm. i diameter og 120 cm. lang. Det lille teleskop bruger jeg også til observationer af solen, da jeg har et hjemmelavet solfilter til dette teleskop.

Tidligere på året, fik jeg skiftet tre skruer ud på det nye teleskop, så det er væsentligt nemmere at foretage Kollimering af teleskopet. Kollimering er noget man laver, for at kunne opnå et skarpt og fokuseret billede i teleskopet.

2013-03-25 17.03.08Det er de tre små skruer der ses på billedet til venstre, som er udskiftet med tre andre skruer, som kan justeres uden brug af værktøj. Hvilket gør kollimeringen meget nemmere.

Efter denne modificering af teleskopet, står billederne noget klare nå man ser ned i okularet.

Desværre har det ikke været optimale forhold til at se tage nye billeder efter modificeringen, men her ses et 3 af mine tidligere billeder:

Berlin

Efterårsferie i Berlin

2013-10-15 17.31.54Efterårsferien 2013 i Berlin.

Vi tog af sted hjemme fra kl. 7.00 om morgenen, og så ankom vi til Berlin ca. kl. 14.00 om eftermiddagen. Vejret var ikke specielt godt, det havde regnet en del af dagen, men det var heldigvis mere eller mindre holdt op med at regne, da vi ca. kl. 15.30 ankom til Berlin Zoo. Det er en rigtig flot hovedindgang der er til zoologiskhave, som det ses på billedet til venstre. Dyrene var noget mere aktive udenfor, selv om det var efterår, ift. da vi et par år forinden var i zoologiskhave til jul.

Efter besøget i zoologiskhave tog i tilbage til Postdamer Platz hvor vores hotel lå. Vi skulle have handlet lidt ind til bl.a. morgenmad ol. Men den butik som vi tidligere har benyttet, når vi har været i Berlin i samme område, var lukket pga. ombygning, men vi fandt en anden butik lidt længere væk, efter noget snak med forskellige lokale Berlinere.

2013-10-16 21.37.56Om aftenen gik vi hen til Postdamer Platz, hvor vi spist på en god restaurant, hvor vi alle fik pizza samt øl og/eller sodavand. Efterfølgende var vi en hurtig tur i Sony Centeret, men der gik ikke længe, før vi gik hjem til hotellet.

På anden dagen tog vi ind til Alexander Platz, hvor Karina skulle have nogle billeder af verdensuret, og Cecilie skulle ind i butikker og se på tøj. Efterfølgende tog vi u-banen et stop hen til et hyggeligt gård miljø som hedder Hackescher Höfe. Det består af ca. 10 små hyggelige gårde med masser af små butikker og cafeer. Vi benyttede os dog ikke af cafeerne denne gang, men fandt et hyggeligt sted i en af gårdene, hvor vi kunne spise vores madpakker. Hvilket tilfældigt foregik sammen med en anden dansk familie.

2013-10-16 15.40.12Senere på dagen var vi på madame tussauds museet, hvilket der også var rigtig mange andre turister der var. Men vi fik set en del kendte personer, og der blev taget billeder med flere af dem.

Om aftenen spiste vi på et steak house oppe ved Postdamer Platz.

Rittersport museetDen sidste hele dag vi havde i Berlin, blev brugt på dels Rittersport museet, hvor man bl.a.kunne lave sin egen rittersport, samt selvfølgelig købe alt muligt chokolade og andet der stod rittersport på.

Vi var også inde på et museum som hed museum des terrors. Det omhandlede hvorledes nazismen startede og hvorledes den kunne få så stor magi i Tyskland før og under 2. verdenskrig. Det var meget interessant, og bestemt et besøg vær en anden gang, da det var svært at komme det hale igennem på en gang. Der var mange plancher der skulle læses, hvis man skulle have det hele med.

Turen til Berlin sluttede fredag morgen i efterårsferien, hvor vi kørte fra Berlin ca. kl. 10.30. Det var en rigtig god tur, og som vi har været det en del gange før, så kommer vi helt sikkert til Berlin mange gange igen. Det er en fantastisk by, som det er relativt hurtigt at kører til på kortere ferierer.

Sommerferie Oetz 2013

I sommerferien 2013 var vi i Oetz i Østrig i juli måned. Her havde vi en fantastisk tur, hvor vi var ude og se og opleve mange forskellige ting. Her er nogle af de ting vi så:

• Alte Bielefelder hütte.
  • Hoch Sölden (incl. panorama vejen).
  • Faltegartenköpfl (udsigt ud over Inn dalen).
  • Aqua dome (fantastisk flot badeland)
  • Stubaital incl. Stubaier Gletscher.
  • Vandring ved Hoch Imst.

De flotteste dag var dem i de høje bjerge. Her var udsigten helt fantastisk. Men også vandringen op gennem skoven, for at komme op til Faltegartenköpfl var fantastisk.

Noget af det som er rigtig dejligt ved turene ude i bjergene, er den ro man får inde i kroppen. Det er som en salgs terapi, når man bare går og nyder udsigten, luften, lyden og bare kan lade tankerne flyve.

Jeg håber at du som læser, selv kender til det eller vil komme til at opleve det en dag.

Her er et udvalg af billeder fra ferien.